The first thing we need to do is to understand a little bit about what these levels are and how they are classified in a foreign language.
One of the most used guidelines to measure learners’ level of English is the CEFR (Common European Framework of Reference).
As the illustration shows, CEFR describes language ability on a six-point scale: A1, A2, B1, B2, C1 and C2.
By applying a placement test together with an interview, it is possible to place students in the right level.
The “A” refers to the basic level. The student can communicate in routine situations where there is quick and easy exchange of information.
A “B1” student is an intermediate user of the language. They communicate with more confidence and are able to talk about topics that are familiar to them. A “B2” student, on the other hand, uses the language spontaneously and transits comfortably in different contexts.
Level “C” corresponds to advanced or proficient. The student at this level is a very competent user of English and is able to work or study in a very senior professional or academic environment, for example on a postgraduate or PhD program.
Generally speaking, the person who searches for survival courses in English are the ones who do not feel confident to communicate, either because of lack of knowledge about specific vocabulary and structures or because of lack of practice in the language.
According to the CEFR, from level B onwards, the individual will not feel the need to take English classes for traveling abroad, since they already communicate effectively in the language in order to go through situations such as immigration interviews, check-in at hotels, ordering food in restaurants, etc.
Bearing these ideas in mind, we can draw the following conclusion: students looking for this type of specific course are beginners, belonging to level “A”, according to CEFR.
Your student’s level will define your next steps. This is the kind of information that will guide us when it comes to class preparation and giving instructions. It will also help us establish the pace of the course and decide on the patterns of interaction from which we believe students will benefit the most.
The more aware and well informed we are about the level, characteristics and objectives of our students, the more assertive we can be.
For more content like this, be sure to visit the blog and check our posts!
VERSÃO em Português
Primeiramente precisamos entender um pouquinho sobre o que são e como são classificados esses níveis em uma língua estrangeira.
Um dos parâmetros mais utilizados mundialmente para medir o nível de inglês dos alunos é o CEFR (Common European Framework of Reference) ou Quadro Comum Europeu de Referência para Línguas.
Conforme a ilustração mostra, o CEFR aponta 6 níveis de domínio do inglês: A1, A2, B1, B2, C1 e C2.
Através de um Placement test ou teste de nivelamento em conjunto com uma entrevista, é possível entender em qual desses 6 níveis um aluno está.
O “A” refere-se ao nível básico. O aluno consegue se comunicar em situações rotineiras onde haja trocas de informações rápidas e fáceis.
O aluno “B1” é um usuário intermediário no idioma. Se comunica com mais confiança, é capaz de produzir discursos sobre temas que lhe são familiares. Já o aluno B2 utiliza o idioma com espontaneidade e transita confortavelmente em diversos contextos.
O nível “C” corresponde ao avançado ou proficiente. O aluno nesse nível domina o idioma e é capaz de trabalhar ou estudar no exterior, por exemplo em cursos de pós graduação ou programas de doutorado.
Normalmente, a pessoa que procura cursos de sobrevivência em inglês é aquela que não se sente segura para se comunicar, seja por falta de vocabulário e estruturas específicas ou por falta de prática no idioma.
De acordo com o CEFR, a partir do nível B, o indivíduo não sentirá necessidade de fazer aulas de inglês para viagens, pois já se comunica de forma eficaz na língua para enfrentar situações como entrevista na imigração, check-in em hotéis, pedir comida em restaurantes, etc.
Assim, é possível afirmar que os alunos que buscam esse tipo de curso específico são os iniciantes, que estão na categoria “A”, de acordo com o CEFR.
O nível do aluno definirá nossos próximos passos. Essa informação nos guiará na preparação das aulas, na escolha de materiais compatíveis, na velocidade do curso, na forma como instruímos os alunos, formação de turmas, dentre outros cuidados.
Quanto mais conscientes e bem informados estivermos com relação ao nível, características e objetivos dos nossos alunos, mais assertivos seremos.
Para mais conteúdos como esse, acesse o blog e confira nossos posts!